02.01.2026
Miquel Martínez, president de SantCugatCreix, i Àlex López Puig, cap de Comunicació, han assistit a l'acte de cloenda del centenari del Club Natació Banyoles, aquest dimarts, 30 de desembre, a les instal·lacions de l'entitat gironina. Durant el 2025, l'entitat ho ha celebrat amb un extens calendari d'activitats, amb homenatges a socis i sòcies, competicions i exposicions, entre d'altres.
Una estreta relació que va néixer el 2019, amb el programa europeu SCORES
La relació entre SantCugatCreix i el Club Natació Banyoles va néixer l'any 2019, quan ambdues entitats de referència a Catalunya van treballar plegats en l'SCORES, un programa europeu Erasmus+ Sport que atorga la Comissió Europea. Aleshores, el CN Banyoles era el coordinador d'aquest programa i SantCugatCreix, un dels 5 socis del consorci, amb la participació activa d'universitats, centres d'alt rendiment esportiu, ajuntaments, clubs i associacions multiesportives de Bèlgica, Itàlia, Holanda, Finlàndia, Bulgària i Catalunya. L'SCORES (Desenvolupament d'Habilitats i Competències en l'Ocupació a través de l'Esport) es va desenvolupar entre els anys 2019 i 2021 amb l'objectiu de promoure el reconeixement de l'educació informal adquirida pels esportistes durant la seva carrera per augmentar les seves oportunitats laborals fora de l'àmbit esportiu.
Ara, amb l'INSTRUCT
Després de compartir, amb èxit, l'SCORES, i establir una relació ferma, ara ho faran amb l'INSTRUCT -evolució de l'SCORES-, amb l'objectiu de continuar treballant en les carreres duals dels esportistes. L'INSTRUCT (Digital And Holistic Tool To Support Dual Careers Development In Grassroot Sports), que també coordinarà el Club Natació Banyoles, és un programa que té com a objectiu desenvolupar una eina digital per diagnosticar i millorar les competències d'esportistes i clubs.
Es desenvoluparà entre els anys 2026 i 2028 (30 mesos de duració) i té una dotació econòmica total de 400.000 euros. A banda del CN Banyoles i SantCugatCreix, el consorci també està integrat per l'European Multisport Club Association (Bèlgica), el TSV Bayern 04 Leverkussen (Alemanya), Levski (Bulgària), Vrije Universiteit Brussel (Bèlgica), i l'Areaq Avaluació i Recerca Qualitativa SL (Barcelona).
El kick off de l'INSTRUCT tindrà lloc els pròxims 16 i 17 de gener al CN Banyoles.
La Comissió Europea ha concedit 4 programes europeus a SantCugatCreix
A través de la convocatòria europea del programa Erasmus + Sport 2025 de la Comissió Europea, SantCugatCreix ha obtingut fins a 4 programes europeus: PERISCOPE, que coordinarà SantCugatCreix, i també serà soci dels consorcis INSTRUCT, Herizon i MAD Padel.
9 programes europeus en 12 anys
Amb aquests 4 nous programes europeus, SantCugatCreix, integrat per 8 clubs, ja en suma 9 des de la seva fundació (2014), ara fa 12 anys. Amb aquest nou salt qualitatiu, l'associació multiesportiva es consolida com una entitat de referència en el coneixement en el món de l'esport a Catalunya, l'Estat espanyol i Europa. A més, durant aquest 2026 continuarà treballant en els programes europeus SPEED i SportBoard.
Amb l'atorgament d'aquests 4 programes europeus, SantCugatCreix es converteix en una de les entitats catalanes que més programes europeus els ha concedit la Comissió Europea i, amb el PERISCOPE, en una de les 6 entitats catalanes que coordinen programes europeus.
Els primers 4 programes europeus de SantCugatCreix van ser l'Ethics4Sport (2016-2018), l'SCORES (2019-2021), l'SportBoard (2022-2024), el Sonar Injuries (2022-2024), i l'SPEED (2025-2027).
Un centenar de persones a l'acte de cloenda del centenari del Club Natació Banyoles
L'acte de cloenda del centenari del Club Natació Banyoles ha reunit prop d'un centenar d'assistents/es i ha estat presidit per Jordi Congost, 1r tinent d'alcalde i regidor d'Esports de l'Ajuntament de Banyoles; Paco Paz, president Federació Catalana de Rem; Melcior Farrés, vicepresident d'Aigües Tranquil·les de la Federació Catalana de Piragüisme; Ramon Bosch, president de la Federació Catalana de Natació; Albert Parreño, president de la Federació Catalana de Triatló; Mercè Rosich, presidenta de la Federació Catalana d'Atletisme; Jordi Casanova, president del Club Natació Banyoles, i Albert Busquets, gerent de l'entitat.
També ha comptat amb la presència, entre d'altres, de familiars dels primers fundadors del club, expresidents i membres de diferents juntes directives, el comissionat del centenari i esportistes olímpics del club.
Jordi Casanova: "El nostre és un projecte esportiu, formador i reconegut arreu de Catalunya, amb una trentena d'esportistes olímpics en 4 esports diferents"
En els parlaments, Jordi Casanova, president del CN Banyoles, ha afirmat que "el club arriba als 100 anys d'història amb una excel·lent salut social i esportiva" i que "avui mateix, inicia el segon segle de vida, amb el deure de respectar el llegat i la història i, a la vegada, estar preparat per afrontar nous reptes". També ha destacat "el projecte esportiu, formador i reconegut arreu de Catalunya, especialment en el rem, el piragüisme i la natació, i cada vegada ho és més en l'atletisme i el triatló. Hem tingut una trentena d'esportistes olímpics en 4 esports diferents".
El CN Banyoles, que el 30 de desembre del 2025 ha complert els 100 anys, té més de 10.000 socis i un projecte esportiu amb 8 esports, 5 seccions i més de 700 esportistes federats.
TEXT i FOTO: Àlex López Puig.